måndag 25 oktober 2010

HOBOES

Vi har försökt boka resan till Phuket i Thailand nu två gånger. Eller, det är flyget ner till Sydney som inte går igenom som vi vill. BravoFly suger.
Sen ska vi boka flyget till Phuket och sen till Bangkok.

The good news: Vår lägenhet är bortfixad! Den 5e november ska vi vara ute och nu är det bara att se till att hitta nån annanstans att bo i 13 dagar. Det är skönt att nån ville ta över lägenheten så snabbt men ändå surt att vi måste betala för nåt hostel eller hotell för nästan två veckor. Det är ju så mycket billigare att bo i lägenheten. Men vi ska kolla runt lite imorgon med alla vi känner om nån har ett extra rum eller så innan vi kollar på hostel/hotell.
Mira och Amy har det bra för de kan bara flytta in med sina killar och behöver inte bry sig om nåt annat. Men vi är bara glada hur eller hur att vi slipper punga ut med hyra när vi inte bor här längre.. Hellre att lägenheten tas över tidigare än senare.

Bjuder på två ful-söta bilder från i lördags:

8 kommentarer:

  1. Men måste ni åka till Phuket? Det finns ju så många andra trevligare och lite mindre turistiga ställen i Thailand.

    SvaraRadera
  2. Vi har mest googlat runt och letat efter fina stränder. Först vill vi vara ute vid nån fin strand sen vill vi spendera tid inne i Bangkok.. om vi vågar.. :/

    SvaraRadera
  3. Klart ni ska till Bangkok!
    Jag skulle dock vilja avråda er från att åka till Phuket. Där är otroligt turistigt och ganska dyrt. Åk hellre till Krabi eller varför inte till någon ö på östsidan (tex Koh Pha Ngnan)? Ett alternativ är ju annars att åka till Bangkok och sedan ta en buss till Koh Chang, som ligger rätt nära. Där lite lugnare än på de värsta turisthålorna.

    SvaraRadera
  4. http://www.google.se/images?q=koh+phangan&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=x-3HTIuxOcuWOqeWpPAI&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=7&ved=0CFQQsAQwBg

    Jag spenderade en hel del tid på Koh Pha Ngan när jag luffade runt i Asien. Man kan ta sig dit på lite olika sätt. Jag tog buss eller tåg från Bangkok och sedan båt ut till ön. Det går även att ta buss från västsidan, om ni skulle hitta en billig flygbiljett till typ Phuket eller Krabi.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen!
    Ska kolla upp de ställerna och Ch tycker att det låter bra med lite mindre turistiga platser.
    Vart har du varit?

    SvaraRadera
  6. Mer eller mindre turistigt är det nog på de flesta ställen i Thailand nowadays. Det finns dock ställen som fortfarande inte är stora chartermål. Personligen föredrar jag sådana ställen. När jag sist var i Thailand för exakt tio år sedan var det fortfarande ganska orört på Koh Pha Ngan = en hel massa backpackerturister men inga charterturister. Jag vet att det har hänt en massa sedan dess och att det nu är mer exploaterat. Jag skulle dock rekommendera er att åka dit istället för till Phuket.

    Jag har varit på Koh Samui (grannö till Pha Ngan), vilket jag tyckte var ganska turistigt för tio år sedan. Har även varit i Krabi (jättefint och lite blandat charter/backpackers), Phi Phi (fint men mycket folk) Koh Lanta (fint och lugnt med mycket barnfamiljer).

    Om jag vore er skulle jag satsa på östsidan. Koh Chang är som sagt ett alternativ. Jag har själv inte varit där men känner folk som har det. Det ligger rätt nära Bangkok, verkar vara lite lugnare och många thailändare åker dit och semestrar.

    Bangkok får ni bara inte missa! Ni får säkerligen en chock när ni kommer dit första gången för staden både luktar och låter. Det kan vara skitjobbigt att vara där när det är tokvarmt och fuktigt. Luften är inte den bästa. Det är dock en häftig stad som aldrig sover. Ni kan besöka fantastiska tempel, åka livsfarliga tuktukturer, äta grymt god mat för en spottstyver (testa pad thai på gatan - bättre finns inte), kolla på roliga människor, shoppa, dansa, drinka, äta grymma banana pancakes, bara vara. Åååååhhh jag vill oxå dit!

    Godnatt!

    SvaraRadera
  7. Thanks för alla bra tips, ska berätta vart vi hamnar sen, nu är biljetterna bokade iaf! Till Bangkok flyger vi och sen tänkte vi ta oss runt där genom tåg/buss/båt till vi flyger ut från Bangkok igen.

    Skönt att du vet lite ställen i Thailand som vi kan besöka! Får se vart vi väljer att åka.

    Du är bäst, puss och kram!

    SvaraRadera
  8. Okej, bra!

    När ni kommer till Bangkok kan ni ta er till Khao San Road. Där finns billigt boende och käk samt små resebyråer som kan hjälpa er boka biljetter till dit ni ska. Det går bussar dit från flygplatsen, fråga i informationsdisken vilken buss och hållplats ni ska ta.

    Om ni ska bo vid Khao San Road rekommenderar jag er att bo på gatan som ligger bakom det lilla tempelområdet som ligger vid västra änden av Khao San Road. Där är lite lugnare.

    Puss på er!

    SvaraRadera